Minimaliseren is hot en happening. Veel tips gaan over het wegdoen van spullen (hallo Marie Kondo!), maar ook digitaal worden wij overbelast. Hoeveel mailtjes krijg jij per dag in je mailbox? En hoeveel daarvan zijn nieuwsbrieven, aankondigingen of andere reclame-uitingen waar je niet op zit te wachten? Tijd om daar – makkelijk én snel – iets aan te doen!
Minimaliseren is voor veel mensen wat zweverig en ook best lastig. Je hele huis uitruimen is gewoon geen leuke klus en je doet het ook niet even in 5 minuten. Geen paniek! Begin eens met digitaal minimaliseren. Dit is namelijk een goede manier om mee te beginnen. Dit is vaak een stuk makkelijker om te doen en je hebt er al snel profijt van. Je mailbox slibt dicht door alle nieuwsbrieven, aanbiedingen en de zogenaamde-persoonlijke-mail-maar-het-is-gewoon-een-call-to-action-mail. Ik merk al geruime tijd dat wanneer mijn huis niet is opgeruimd, ik ook niet rustig ben. Rommel slurpt energie. De enige manier om die rust terug te krijgen is door op te ruimen. Dat geldt ook voor onze digitale rommel. Die rode één (of twee, of dertig of 100) notificatie bij je mailprogramma of app zorgt er toch voor dat je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt en je toch even gaat kijken. Hoeveel van je tijd heb jij al verspilt aan het openen van mailtjes waar je eigenlijk niet op zat te wachten? It’s time for a change!
Wees kritisch
Wanneer het op e-mail minimaliseren aankomt is voorkomen natuurlijk beter dan genezen en is het het beste om kritisch te kijken naar de dingen waarop jij je wil abonneren. In het kader van milieuvriendelijkheid heb je misschien een nee/nee brievenbussticker op je brievenus zitten. Een manier om toch op de hoogte te blijven van aanbiedingen is om je aan te melden voor de nieuwsbrief. Tip: Komt de nieuwsbrief binnen en heb je hem gelezen? Gooi de mail dan gelijk weg als je hem niet meer nodig hebt. Dit voorkomt een overvolle mailbox. Je op elke nieuwsbrief abonneren van elke folder die er bestaat is een optie als je daar ontzettend blij van wordt, maar het lijkt mij vooral erg vermoeiend. Kies daarom alleen voor merken waar je echt van houdt en die belangrijk voor je zijn.
Je e-mail minimaliseren
Oké, maar hoe doe je dat; je e-mail minimaliseren? Hoe kom je nu van al die ongewenste reclame en aanbiedingen af? Je kunt natuurlijk bij elke binnenkomende mail aangeven dat je je wil afmelden voor de nieuwsbrief. Als dat maar voor een paar nieuwsbrieven geldt is dat niet zo’n probleem. Hebben we het over tientallen mailtjes dan wordt het een heel ander verhaal. Geloof me als ik zeg dat je je binnen 5 minuten voor alles kunt afmelden waar je niet op zit te wachten. Unroll.me is your friend! Met enige regelmaat raadpleeg ik de website om mij weer te ontdoen van nieuwsbrieven die je tegen willens en wetens ontvangt, enkel omdat je ooit eens iets hebt besteld.
Unroll.me hoe werkt het?
Unroll.me is ontzettend makkelijk en gratis. Je moet je even aanmelden (ha, bijna ironisch) maar het programma moet natuurlijk je e-mail kunnen screenen op nieuwsbrieven en reclames zodat jij je kunt afmelden. Oef, nadat ik mij heb aangemeld heeft Unroll.me 323 nieuwsbrieven en dergelijke gevonden die aan mijn privémail gekoppeld zijn. 323 (!). Dat is nogal wat. Je krijgt een overzicht op alfabetische volgorde en kunt zo heel snel zien in welke mailinglijsten jij bent opgenomen. Om je af te melden klik je enkel op unsubscribe. Meer hoef je niet te doen. Unroll.me zorgt ervoor dat je de nieuwsbrieven van die afzender ook niet meer ontvangt en ziet. Na een grondige schoonmaak heb ik er 343 weggewerkt, wat betekent dat ik nog op 40 nieuwsbrieven ben geabonneerd. En dat is prima voor nu. Je hoeft je niet gelijk voor alles af te melden. Doe het bewust en in stapjes. Bovendien, je kunt natuurlijk regelmatig inloggen op de website en toch besluiten om je nog voor wat reclame-uitingen af te melden of terug aan te melden. Het werkt een stuk sneller dan alle mailtjes in je mailbox afstruinen, op afmelden klikken en vervolgens nog 5 handelingen te moeten doen en te hopen dat je nu écht bent afgemeld.
Tips om e-mail te minimaliseren
- Wees kritisch op welke nieuwsbrieven je je abonneert
- Zet mailtjes en meldingen van social media uit. Denk hierbij aan mailtjes over nieuwe volgers, nieuwe berichten of nieuwe reacties. Dit zie je ook als je de desbetreffende app opent.
- Maak je geen gebruik meer van een online service? Meld je dan gelijk af voor de nieuwsbrief.
- Gooi mailtjes na het lezen en die je niet meer nodig hebt gelijk weg. Dit geeft een schone en lege inbox.
- Gebruik bijvoorbeeld Unroll.me voor een overzicht van jouw abonnementen en meld je eenvoudig af
13 Reacties
Wat een slimme tool, dat Unrol.me! Ideaal omdat je inderdaad vaak automatisch op nieuwsbrieven wordt geabonneerd waar je helemaal niet op zit te wachten. Zelf houd ik mijn mailbox over het algemeen redelijk schoon en georaniseerd. Ik meld me direct af voor nieuwsbrieven waar ik niet op zit te wachten en beantwoord mijn mail bijna altijd dezelfde dag nog, waardoor ik bijna nooit ongelezen berichten heb. Op het werk zie ik weleens collega’s die standaard bijvoorbeeld 300 ongelezen berichten hebben, waaronder heel veel “onzin”. Daar zou ik zelf helemaal kriegel van worden 😉
Romy heeft onlangs geplaatst…De wereld die voor mij openging door mobiel internet!
Oh ja daar kan ik ook niet zo goed tegen hoor! Daar word ik ook onrustig van. 🙂
Het beperken van online bestellingen helpt ook enorm in de mails. Scheelt ook in de mails achteraf waarbij je gevraagd wordt je bestelling te beoordelen. Vreselijk als je bijvoorbeeld gewoon shampoo of luiers hebt besteld.
Mensen denken ook vaak dat digitaal opslaan iets anders is dan op papier bewaren, maar je moet er op dezelfde manier mee omgaan: ordenen en na verloop van tijd weggooien.
Anita Willems heeft onlangs geplaatst…Zelf maken: kaasstengels
Dat scheelt inderdaad ook! Het is fijnst als je zelf kunt aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden. Dan heb je in ieder geval de keuze, in plaats van ongevraagd beladen te worden. 🙂
Wat een handige tool, die Unroll.Me! Ik ga het meteen bekijken! Bedankt voor de tip, Inge. 🙂
Jessica J. heeft onlangs geplaatst…De voor- en nadelen van werken in het stadscentrum
Ik heb het net geprobeerd, maar bij mij vinden ze niks… Nou ben ik laatst wel flink handmatig aan het afmelden geweest, maar volgens mij heb ik er toch echt een paar laten staan. Maar voor nu ben ik tevreden met mijn mailbox 🙂
Jenn heeft onlangs geplaatst…Het is Digitale Detox Week
Unroll.me werkt helaas (nog?) niet bij alle e-mailadressen. Misschien dat hij jouw mail inderdaad nog niet kan scannen. Wat goed dat je zelf al handmatig bezig bent geweest!
Je zegt dat rommel energie kost, maar dat geldt voor je online data ook nog eens in de vorm van elektriciteit. Zo ben ik vorig jaar flink in mijn online data gaan snoeien en heb nu nog maar ongeveer 3 in plaats van 20 GB online staan. Zo gebruik ik veel minder ruimte op servers die meestal nog lekker op grijze stroom staan te ronken. Dat is nog eens makkelijk verduurzamen 😉
Maar de rust in je hoofd is het inderdaad ook heerlijk. Nieuwsbrieven had ik nooit veel, maar ben wel geabonneerd op een aantal blogs. Zodra ik de blogs gelezen heb, gaan de mails nu meteen weg. Hetzelfde met bijna alle andere mails, vooral werk(groeps)mails. Scheelt enorm veel! Naast mijn mailbox heb ik ook Dropbox helemaal verwijderd, Drive bijna helemaal leeggemaakt en alles van YouTube gehaald. Dus als je nog zin hebt 😉
Linda – Zaailingen heeft onlangs geplaatst…Eivervangers: vier recepten met aquafaba
Klopt helemaal! Er zullen nog meer artikelen in deze reeks komen. Ik vond dit wel een mooie opening en kennismaking, maar je kunt inderdaad nog veel meer doen. Bedankt voor de toevoegingen! 🙂
Wat handig! Dankjewel!
Wat handig! Ik ga het gelijk even bekijken, ik kom om in de (spam) emailtjes momenteel!
Ergens bij het inschrijven van iets is mijn email adres schijnbaar doorgegeven, want ik krijg momenteel nu zoveel nieuwsbrieven en spam waar ik mij niet op heb aangemeld. Dus thx voor de tip!
Michelle heeft onlangs geplaatst…De tuin voorbereiden op het voorjaar
Leuk artikel! Mijn mailbox is heerlijk rustig zonder al die reclame, ik ontvang praktisch geen enkele nieuwsbrief!
Wat goed, dat klinkt heerlijk!